Wikia

Images (5)
Balin
Biografische informatie
Andere namen
Geen
Titels
Heer van Moria of Koning van Khazad-dûm
Geboortejaar
 
Sterftejaar
D.E.2994 (231 jaar)
Echtgenoot
Onbekend
Wapens
Zwaard (film) en strijdbijl
Physieke informatie
Geslacht
Man
Grootte
De grootte van een Dwerg tussen 130 en 150 centimeter
Haarkleur
Wit
Kleur ogen
Bruin (in de films)
Lord of the Rings film trilogie
Acteur
Stem
Geen (maar komt wel in animatiefilm)

Balin was een dwergleider, de zoon van Fundin en de oudere broer van Dwalin. Hij stond bekend als een van de dertien dwergen (Thorins gezelschap) die op een queeste naar Erebor gingen om hun lang geleden verloren thuisland terug te claimen van de draak Smaug die er huisde. Balin vestigde zich daarna in Moria tijdens de Oorlog om de Ene Ring.

Balin maakte deel uit van een gezelschap geleid door Thorin Eikenschild, die samen met Gandalf en Bilbo Balings naar Erebor, de Eenzame Berg gingen. Balin en het gezelschap bemachtigden de schat (nadat Thorin en zijn neefjes Fíli en Kíli stierven) en gingen terug naar huis, omdat de lijn van Durins troonopvolgers was gestorven. Ze konden geen koning aanwijzen voor Erebor. Het was dus maar een deels geslaagde queeste met een treurige navolg.

Balin ging naar Khazad-dûm. Hij wou het oude rijk heroveren maar de Balrog, Durin's vloek, huisde er nog en ook vele Aardmannen. Ze werden weggejaagd en Balin besloot naar het dwergenrijk Moria te gaan. Daar regeerde hij nog lange tijd tot de orks kwamen. Die kwamen uit de mijnen tevoorschijn en moordden het hele volk uit. Toen Gimli, zoon van Glóin die met Balin meereisde in Thorins gezelschap, en neefje van Balin besloot om met Het Reisgenootschap van de Ene Ring door Moria te reizen en zijn oom weer te zien, zag hij de graftombe van Balin.